.jpg)
Warsztaty „Trening twórczego myślenia z zakresu kreatywności” w Zespole Szkół Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wyszkowie, w wymiarze 15 godzin, odbywały się w okresie 03.01 2018r. – 29.01.2018r. W zajęciach uczestniczyło 10 uczniów z klasy I Liceum Ogólnokształcącego o profilu społeczno – przyrodniczym ( 10 dziewcząt,0 chłopców). Było to wsparcie realizowanie w ramach zadania nr4 : warsztaty dla uczniów/uczennic rozwijające postawy/ umiejętności niezbędne na rynku pracy. Zajęcia przeprowadziła Bożena Pikora.
Głównym celem zajęć było poznanie podstawowych praw pamięci i metod zapamiętywania w trakcie lekcji oraz zasad prowadzenia treningu twórczego myślenia.

Zdolność do twórczego myślenia nie jest wyłącznie darem nielicznych jednostek, ale naturalną zdolnością wszystkich ludzi. Twórcze myślenie rozwijane w trakcie zajęć warsztatowych zawierało ćwiczenia uaktywniające i rozwijające kreatywność oraz twórcze podejście do problemów. Uczniowie uczyli się generowania oryginalnych pomysłów, niestereotypowego podchodzenia do problemów, wykorzystywali wyobraźnię i fantazję w pracy umysłowej, szukali nowych, różnorodnych rozwiązań. Ćwiczenia miały charakter zróżnicowany ,charakteryzowały się tym, że odrywały uczniów od szkolnej codzienności, wprowadzając elementy humoru i relaksu, co niewątpliwie wpływała na atrakcyjność i kreatywność.

Celami szczegółowymi odbytych warsztatów były:
- wspomaganie rozwoju funkcji poznawczych takich jak: spostrzeganie wzrokowe, koncentracja uwagi, myślenie słowno-pamięciowe, abstrahowanie;
- pobudzanie zdolności i możliwości twórczych;
- rozwijanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia;
- uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego;
- możliwość przeżycia satysfakcji z pracy twórczej i jej efektów;
- pokonywanie schematów w myśleniu,
- zyskanie swobody twórczej;
- zachęcenie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań w życiu codziennym.

trakcie zajęć wykorzystano takie pomoce jak: materiały do pisania i rysowania, kartki z ćwiczeniami, prezentacje multimedialne i filmy. Zajęcia poprowadzono wykorzystując: ćwiczenia ruchowe, rysunek, burzę mózgów, ankietę, skojarzenia, pantomimę, materiały multimedialne.
Efekty odbytych zajęć to:
- poprawa umiejętności dotyczących sprawności intelektualnych, m.in.: szybkości myślenia, płynności językowej,
- rozwój wyobraźni i fantazji,
- wzrost oryginalności pomysłów,
- poprawa koncentracji uwagi,
- poprawa komunikacji w zespole i współpracy zorientowanej na cel.
|