Uczniowie ze Skłodowskiej realizowali projekt Erasmus+ w Turcji
W dniach 04-08 marca 2020 roku sześciu uczniów ze Skłodowskiej wraz z opiekunami wyjechali do Turcji w ramach projektu Pupils teach Pupils w programie Erasmus+. Było to już piąte spotkanie projektowe, czyli działanie C5 – Turcja. Razem z uczestnikami z Holandii, Rumunii, Hiszpanii i Niemiec mieliśmy okazję odwiedzić ten tajemniczy kraj. Tureccy beneficjenci zorganizowali piękną ceremonię otwarcia, która rozpoczęła się od hymnu państwowego, gdyż tego dnia w całej Turcji był dzień żałoby narodowej . Następnie wszyscy uczestnicy projektu przenieśli się do budynku szkoły, gdzie odbyły się lekcje przygotowane przez uczniów. Po zajęciach przeprowadzonych przez zespoły z Niemiec i Turcji był czas na zwiedzanie miasta. Zobaczyliśmy miasto Konya w całej swej okazałości.
Konya to dawna stolica sułtanatu Seldżuków pełna dzieł sztuki tureckiej i islamskiej. Najważniejszy punkt zwiedzania to Muzeum Mevlany, zlokalizowane koło meczetu zbudowanego przez wielkiego Sinana za panowania Sułtana Selima II w XVI wieku. Budynek ten zamieszkiwał niegdyś Mevlana, Rumi, założyciel Zakonu Tańczących Derwiszy. Co roku od 10 do 12 grudnia odbywają się w Konyi uroczystości ku czci Rumiego. Centrum miasta zajmuje Alaettin Tepesi – wzgórze z seldżuckimi budowlami. W czasach Cesarstwa Bizantyńskiego miasto było ważnym centrum handlowym, gdyż przecinały się tu szlaki wiodące do Konstantynopola, Cezarei Pontyjskiej, Armenii, Syrii i Mezopotamii. Obecnie Konya liczy ponad dwa miliony mieszkańców i zadziwia swoim urokiem i gościnnością.
Uczniowie tradycyjnie już zostali zakwaterowani w host rodzinach. Mieli wyjątkową okazję poznać życie codzienne w rodzinie tureckiej. Była to też lekcja tolerancji dla młodzieży ze wszystkich krajów, możliwość poznania kultury i sztuki islamu a także sposobów spędzania czasu wolnego przez turecką młodzież.

ZDJĘCIA W GALERII
Podczas mobilności C5 w Turcji nasi uczniowie prezentowali umiejętności dydaktyczne i językowe, prowadzili lekcję historii, pod tutyłem Discover Poland. Polska lekcja została przyjęta entuzjastycznie, treści zaprezentowane były w sposób interesujący dla wszystkich uczestników. Zwycięzcy zmagań z wiedzy o Polsce zostali nagrodzeni pierniczkami, które upiekli uczniowie ZS Nr1, i elegancko zapakowane w woreczkach z logo projektu PtP i logo ZS Nr 1 w Wyszkowie. Tego samego dnia, kiedy emocje po lekcji opadły, odwiedziliśmy Centrum Nauki w Konyi. Jest to nowoczesna placówka podobna do naszego Centrum Nauki Kopernik, która wywołała duże zainteresowanie wśród zwiedzających.
Ważną częścią programu były też spotkanie koordynatorów, na których omawiano bieżące sprawy projektu a także omawiano dotychczasowe rezultaty i plany na najbliższe spotkanie, które odbędzie się już w czerwcu, w Holandii.
Nasi uczniowie byli zachwyceni Turcją i całym pobytem, oto ich wrażenia:
Julia; „uczestniczyłam w projekcie „Pupils teach pupils” dzięki któremu spędziłam kilka cudownych dni poznając nowa kulturę, nowych wspaniałych ludzi ale i dowiadując się dużo interesujących rzeczy na lekcjach prowadzonych przez moich kolegów i koleżanki. Miałam okazję zamieszkać ze wspaniała rodzina która przyjęła mnie i traktowała jak członka rodziny. Ten projekt dał mi możliwość rozwinięcia jak i polepszenia moich umiejętności w języku angielskim. Czas, który spędziłam podczas tego projektu jest najlepszym czasem, zarówno jak i ludzie których tam poznałam. Wszystkie wspomnienia i zawarte przyjaźnie będą ze mną na zawsze i jestem bardzo szczęśliwa, ze dostałam taka szanse”.
Wiktoria; niedawno brałam udział w projekcie „Pupils teach pupils”. Spędziłam w Turcji 3 dni i mogę powiedzieć ze były to najlepiej spędzone dni w moim życiu. Kiedy myślę teraz o całym wyjeździe mam wrażenie ze był to tylko piękny sen. Pobyt w Turcji nie tylko pomógł mi przełamać barierę językową ale poznałam wielu cudownych, życzliwych ludzi oraz kulturę innego kraju. Dzięki temu doświadczeniu mogę stwierdzić, ze warto podróżować po świecie i być otwartym na obce kultury. Moim zdaniem przydatne były lekcje przygotowane przez uczniów z innych krajów, które pomogły w integracji z rówieśnikami różnych narodowości. Podsumowując jestem bardzo szczęśliwa, że miałam możliwość wzięcia udziału w projekcie ponieważ mam teraz nie tylko nowych przyjaciół ale i kochającą się rodzinę o której NIGDY nie zapomnę.
Natalia; ostatnio miałam możliwość uczestniczyć w projekcie "Pupils teach pupils". Podróż do Turcji minęła mi bardzo szybko oraz przyjemnie. Miałam okazję podziwiać piękne widoki zapierające dech w piersiach. Jeżeli chodzi o sam pobyt w Konya mogę stwierdzić iż jest to miejsce z klimatem. Poznałam cudownych ludzi, których zapamiętam na bardzo długo. Dzięki nim poznałam Tureckie zwyczaje, mogłam posmakować narodowych potraw oraz bardziej zagłębić się w tamtejszą kulturę. Na wyjeździe zdecydowanie udało mi się przełamać barierę językową i przy okazji się podszkolić.
Moim zdaniem, każdy kto ma okazję wziąć udział w projekcie bez wahania powinien tę szansę wykorzystać.
W podobnym tonie wypowiedzieli się wszyscy uczestnicy działania C5 – Turcja.
Mobilność w Turcji była niezwykle ciekawym spotkaniem międzynarodowej społeczności uczniowskiej. To piąty już z kolei kraj, który z powodzeniem przyjął uczestników projektu Pupils teach Pupils. Przepiękne widoki, oryginalna kultura, sympatyczni ludzie świetnie komunikujący się w języku angielskim i niezwykła gościnność to atuty tureckiego spotkania. Przed nami jeszcze tylko jedna mobilność i jednocześnie podsumowanie projektu w Holandii.

Autor tekstu Helmut Scheffler
Drugie spotkanie w ramach Projektu Erasmus+ w zespole szkół w Schermbeck
Schermbeck. Uczniowie z Polski, Rumunii, Hiszpani, Turcji i Holandii odwiedzają obecnie w ramach projektu "Erasmus+ Pupils teach pupils" zespół szkół w Schermbeck. Przez tydzień uczniowie mieszkają u rodzin goszczących w Schermbeck i Dorsten.
To już drugie spotkanie pięciu szkół. Na początku projektu wymiany uczniowie klasy dziewiątej z Schermbeck pojechali w grudniu 2018 roku do Pamplony w Hiszpanii.
W środę przyjechało 6 uczniów i 3 nauczycieli z zaprzyjaźnionej szkoły. Następnego ranka zostali oni powitani przez ponad 100 uczniów dziwiątej klasy zespołu szkół w auli ustrojonej flagami Europy, jak również przez burmistrza Mike Rexforth i kierownika szkoły Norberta Hohmann.
"Mocna Europa"
"Regularne spotkania ludzi z Europy są bardzo ważne" podkreślił kierownik szkoły Hohmann. Unia Europejska jest gwarantem, dzięki której już ponad 70 lat panuje w Europie pokój. Spoistość jest wobec starań wyjścia Wielkiej Brytanii i wrogim wobec Europy poglądom wielu parlamentów, szczególnie ważna. Hohmann: "Chcemy mocnej, zaprzyjaźnionej i zgodnej Europy." On dziękuje zespołowi organizacyjnemu, do którego należą następujący nauczyciele: Rita Kersting,
Jaisy Manthuruthil, Sven Merkelbach i Bianca Sadowski.

Swoje słowa powitania połączył burmistrz Rexforth z podziękowaniem dla szkoły za "odwagę, aby zgłosić się do projektu." Wobec przesunięcia prawa, wywalczone wartości są zagrożone, jest ważne, aby wyznaczyć kierunek/cechę/znak.
Wszyscy uczniowie otrzymali torbę z literaturą odnośnie gminy Schermbeck oraz zespołu szkół, a każda szkoła dostała dachówki z napisem, który ma przypominać o Projekcie Erasmus 2019.
Bezpośrednio po tym, zaczęli uczniowie uczyć innych uczniów w różnych klasach. Hiszpańscy uczniowie prowadzili lekcje na temat nauk przyrodniczych, polscy uczniowie postawili w centrlnym punkcie lekcji język oraz literaturę. W podobny sposób przebiegło piątkowe przedpołudnie.
Obok szkolnych aktywności nadszedł czas na rozrywkę: rajd po okolicy ( rajd samochodowy) i zwiedzanie starego zbiornika gazu z widokiem na miasto w Oberhausen. Podczas gdy uczniowie pozostawali dzisiejszej soboty u rodzin goszczących, nauczyciele pojechali do Essen między innmi do willi Hügel. W niedzielę goście zostali pożegnani. Do marca 2020 roku zostaną odwiedzone partnerskie szkoły w Polsce Rumunii, Turcji oraz Holandii.
|