Unteachables to projekt Erasmus +, którego celem jest odkrycie jak zmotywować uczniów, którzy przejawiają potencjał do nauki ale nie wykorzystują go. W projekcie biorą udział następujące instytucje:
· Professionshøjskolen Absalon Univerza v Liubliani
· Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w tym tylko 10 nauczycieli z Polski,
· Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
· Universita degli Studi di Catania
· Haskoli Island Treballant amb Europa Associacio
W środowe popołudnie uczestnicy projektu z rejonu ostrołęckiego spotkali się aby przedstawić wyniki swojej pracy z uczniami. Jak pokazały badania, nie tylko moje ale i innych uczestników projektu w społecznościach szkolnych funkcjonuje ok 30% uczniów, którzy mimo możliwości osiągają słabe wyniki w nauce. Obecnym naszym zadaniem było opracowanie charakterystyki tej grupy uczniów, poznanie mechanizmu kierującego ich postępowaniem. Swoje przemyślenia wyraziliśmy w formie filmików, gdzie każdy z uczestników w języku angielskim zreferował swoje wnioski i obserwacje. Nagrane filmy ich posłużą partnerom jako materiał w tworzeniu nowych technik i form uczenia się i prowadzenia zajęć tak aby zachęcić Unteachables do bycia Learnables- czyli umiejącymi i przede wszystkim chcącymi uczyć się. Doświadczenie bardzo ciekawe, większość uczestników pierwszy raz stała przed profesjonalną kamerą.
Oto najważniejsze wnioski, które wypracowaliśmy badając uczniów określanych mianem Unteachables:
1. Uczą się bezpośrednio przed sprawdzianem, bądź nie uczą się w ogóle,
2. Nie potrafią znaleźć motywacji do nauki mimo, że wiedzą że warto!
3. Kiedy nie rozumieją treści przedstawianych na lekcji rzadko proszą o pomoc w zrozumieniu ich,
4. Nie zależy im na ocenach,
5. Złą ocenę poprawiają tylko ze względu na rodziców, lub uważają że jej po prostu nie poprawią/
6. Jednocześnie dobra ocena daje im siłę do dalszych wysiłków,
7. Mało czasu przeznaczają na odrabianie pracy domowej, lub nie odrabiają jej wcale,
8. Uczą się tylko tych przedmiotów, które ich interesują/
9. Źródłem wiedzy dla Unteachables jest w większości Internet, rzadziej nauczyciel
10. Motywacją dla nich jest posiadanie w przyszłości dobrej pracy i zapewnienie sobie stabilizacji,
11. Demotywująco działają na nich krytyczne uwagi nauczyciela.
Każdy z uczestników projektu pracował sam, na innej grupie młodzieży, zaskakujący był fakt, że zdecydowana większość wniosków pokrywała się. Pierwsza część projektu za nami! Czekamy na kolejne wyzwania! Projekt będzie trwał do sierpnia 2020 roku.
Opracowała: Ewelina Sieńkowska
|