SPOTKANIA Z DORADCĄ ZAWODOWYM
r. szk. 2020/2021
Wrzesień to dla szkolnego doradcy zawodowego czas na przeprowadzenie diagnoz, które mają na celu dobrze zaplanować pracę na rok szkolny a także skutecznie pomóc młodzieży uwzględniając ich zapotrzebowania. Ankiety dotyczące rozpoznania oczekiwań, planów i potrzeb uczniów w zakresie orientacji zawodowej zostały przeprowadzone w klasach maturalnych.
Po dokonaniu analizy danych doradca zawodowy odbył w każdej z tych klas spotkanie informacyjno – doradcze. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się ze szczegółowymi wynikami badań i dokonali ich podsumowania. Doradca zawodowy uświadomił młodzieży konieczność planowania własnego rozwoju i podejmowania świadomych decyzji, dotyczących ścieżki edukacyjno-zawodowej. Młodzież uczestnicząca w spotkaniu wykazywała duże zainteresowanie omawianą tematyką. Uczniowie zadawali wiele pytań i chętnie włączali się do rozmowy.
Wnioski po przeprowadzeniu ankiety w klasach III LOS, III LOP, III LOL:
- Prawie połowa uczniów jest zadowolona z wyboru szkoły i zgadza się on z dalszymi planami edukacyjno – zawodowymi a 32% nie jest jeszcze zdecydowana, co do własnej przyszłości
- Po ukończeniu Liceum zdecydowana większość, bo ponad 80% chce studiować a 40 % myśli o pracy
- Ponad połowa uczniów widzi siebie w zawodzie społeczno – usługowym lub też kulturowo – artystycznym (49%)
- Spośród ankietowanych niespełna 40 % wie, gdzie i jaki kierunek chce studiować a pozostali nie podjęli jeszcze takiej decyzji
- Uczniowie oczekują pomocy od rodziców (prawie 57%) oraz nauczycieli/wychowawcy (24%) i doradcy zawodowego (ponad 40%), .
- Młodzież wskazała na potrzebę zdobycia informacji o przydatności psychofizycznej do wykonywania zawodu – 39%, o rynku pracy – 36%, o szkołach- 52% i warunkach pracy w danym zawodzie – 44%. Najbardziej przemawiającą do nich formą przekazu takich zagadnień byłby sposób słowny, czyli spotkania informacyjne, wykłady (50%) i aktywny, czyli wycieczki do firm lub uczelni wyższych (60%).
- Młodzież ma świadomość, że potrzeba im pomocy praktycznej i chętnie uczestniczyliby w zajęciach dotyczących komunikacji interpersonalnej (43%), bilansu własnych możliwości ( 37%) czy też podejmowania decyzji ( 46%).
Wnioski po przeprowadzeniu ankiety wśród klas IV TB, IV TOT, IV TH, IV TG, IV TCG:
- Ponad 30% uczniów jest zadowolona z wyboru szkoły i zgadza się on z dalszymi planami edukacyjno – zawodowymi a 40% nie jest jeszcze zdecydowana, co do własnej przyszłości
- Po ukończeniu Technikum zdecydowana większość, bo prawie 80% chce pracować a 20 % myśli o studiach, przy czym będą to studia zaoczne.
- Połowa ankietowanych widzi siebie w zawodzie społeczno – usługowym lub też techniczni – technologicznym – 26%
- Uczniowie oczekują pomocy od rodziców (ponad 40%), kolegów (25%) oraz doradcy zawodowego (26%)
- Uczniowie dobrze oceniają pomoc szkoły przy ich wyborach edukacyjno – zawodowych
- Ankietowani chcieliby aby nauczyciele częściej rozmawiali z nimi na temat ich przyszłości, zawodów przyszłości czy rynku pracy
Warto dodać, że Skłodowska wspiera również rodziców w ich doradczej roli. Wagę tego, uświadamiał doradca zawodowy podczas spotkań z rodzicami, które odbyły się 14 września 2020r. Katarzyna Zglinicka zapoznała rodziców z wynikami powyższych ankiet oraz przeprowadziła szkolenie nt. „Jak pomóc dziecku zaplanować jego ścieżkę kariery?”
Katarzyna Zglinicka
Szkolny Doradca Zawodowy
|