.jpg)
Trzy 10-osobowe grupy uczniów z klas ogólnokształcących i technicznych wzięły udział w warsztatach z kompetencji miękkich „MAM WŁASNE ZDANIE W GRUPIE” z zakresu umiejętności pracy zespołowej. Warsztaty przeprowadziła Bogusława Pawelska-Kozon, szkolny doradca zawodowy w ramach projektu “Otwarci na świat uczniowie i uczennice szkół i placówek powiatu wyszkowskiego szansą rozwoju województwa mazowieckiego”.

Terminy warsztatów były dostosowane do godzin czasu pracy szkoły i przeprowadzone w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, w godzinach ustalonych w harmonogramie.
Cele zajęć dotyczyły:
- Kształtowania u uczniów właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
- Rozwijania kompetencji kluczowych, w tym kompetencji osobowych i interpersonalnych przygotowujących uczniów do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.
- Rozwijania umiejętności pracy w grupie i obrony własnego stanowiska.
Uczestnicy warsztatów poznali pojęcie asertywności, charakterystykę zachowań asertywnych oraz model asertywności. Wykonali test asertywności i wspólnie go omówili. Wymienili zalety i wady postawy asertywnej i braku asertywności, nauczyli się zasad skutecznej współpracy w zespole, poznali korzyści pracy zespołowej, role w zespole, proces komunikacji w zespole oraz techniki argumentowania i przekonywania. Nauczyli się asertywnych wypowiedzi oraz identyfikowania sytuacji, kiedy należy używać umiejętności asertywnych. Poznali niewerbalne składniki asertywnego zachowania. Nauczyli się tworzyć mapę asertywności.
Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem rożnych środków dydaktycznych, różnych metod i stylów pracy. Uczniowie pracowali w grupach i indywidualnie. Wykorzystano: prezentację multimedialną, test asertywności, przykłady scenek do pracy w grupach, zadania i ćwiczenia do pracy indywidualnej i zespołowej. Warsztaty wyzwoliły wśród uczniów wiele pozytywnych emocji i pozwoliły im skonfrontować ich pogląd na życie z sytuacjami przedstawianymi i wypracowanymi podczas zajęć.
|