CSR – społeczna odpowiedzialność w firmie – wiąże się z wprowadzeniem nowych standardów w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym organizacji. CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) to dobrowolna strategia uwzględniająca społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty w działalności gospodarczej oraz w kontaktach z interesariuszami (m.in. z pracownikami, klientami, akcjonariuszami, dostawcami społecznością lokalną). Jest koncepcją zrównoważonego biznesu, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w procesie zarządzania uwzględniają nie tylko aspekty ekonomiczne, ale podejmują również działania w interesie społecznym i ekologicznym. Tzw. Odpowiedzialne Praktyki nie oznaczają jedynie spełniania wszystkich formalnych i prawnych, ale także zwrócenie większej uwagi i energii firmy na zasoby ludzkie, relacje z pracownikami, kontrahentami i klientami oraz ochronę środowiska.
Aktualna definicja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw to świadome oddziaływanie przedsiębiorstwa na strategiczne grupy interesariuszy, zmierzające do realizacji ich potrzeb i oczekiwań.
Według Komisji Europejskiej natomiast, CSR to „koncepcja, zgodnie, z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochrony środowiska w swoich strategiach działań narybku, a także w stosunkach z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym znaczy oprócz spełniania wymogów formalnych także inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska, relację z interesariuszami.”
Niektóre z wymiarów powyższej definicji są szczególnie godne uwagi:
- Firmy: – koncepcja odnosi się do wszystkich przedsiębiorstw, nie tylko do dużych.
- Integracja: społeczna odpowiedzialność nie jest działaniem dodatkowym. Musi być częścią ogólnej strategii działania.
Norma ISO 26000 wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu:
- ład organizacyjny
- praktyki z zakresu pracy (stosunki pracy)
- środowisko
- uczciwe praktyki operacyjne
- zagadnienia konsumenckie
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
- Ład organizacyjny w skład czego wchodzi – zgodność z prawem, rozliczalność, transparentność, zasady etyczne, rozpoznanie interesariuszy.
- Prawa Czlowieka – prawa cywilne i polityczne, prawa społeczne, ekonomiczne i kulturowe, grupy szczególnie wrażliwe, podstawy prawa w pracy.
- Praktyki z zakresu pracy (stosunki pracy) – zatrudnianie i stosunki pracy, warunki pracy, opieka społeczna, dialog społeczny/pracowniczy, BHP w pracy, rozwój kapitału ludzkiego.
- Środowisko (środowisko naturalne) – zapobieganie zanieczyszczeniom, zmiany klimatu – ograniczanie i adaptacja, ochrona i naprawa szkód w środowisku.
- Uczciwe praktyki operacyjne – zapobieganie defraudacji i korupcji, odpowiedzialne zaangażowanie polityczne, uczciwa konkurencja, wspieranie odpowiedzialności społecznej w łańcuchu dostaw, poszanowanie praw własności.
- Zagrania konsumenckie – odpowiedzialny marketing, informacje o produktach, zasady sprzedaży, ochrona zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, zapewnienie i rozwój wyrobów i usług pozytywnie oddziałujących na społeczeństwo i środowisko, wsparcie, serwis i rozpatrywanie reklamacji, ochrona i bezpieczeństwo danych klientów, dostęp do wyborów i usług, zrównoważona konsumpcja, edukacja i świadomość.
- Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej – zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności, m.in. o obszarze zdrowia, kultury, edukacji.
|