Geografia Polski z CLIL – integracja geografii z językiem angielskim" w Zespole Szkół
Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wyszkowie, w wymiarze 32 godzin, odbywały się
w okresie od 01.10. 2018r. do 11.12.2018r. W zajęciach uczestniczyło 12 uczniów ( w tym 6 dziewcząt i 6 chłopców) z klas II i III Liceum Ogólnokształcącego o profilu społeczno – przyrodniczym, klas II i III Technikum Budownictwa i klasy II Technikum Obsługi Turystycznej.
Głównym celem zajęć było poznanie warunków przyrodniczych Polski z wykorzystaniem języka angielskiego. Do osiągnięcia tego celu wykorzystano głównie zasoby pracowni geograficznej w zakresie geografii Polski ( mapy ścienne ogólno geograficzne i tematyczne, atlasy geograficzne, plansze), zasoby Internetu, słowniki polsko - angielskie, materiały w postaci druków zadań oraz wyjścia nad rzekę Bug i do lasów okolic Wyszkowa. Uczniowie w trakcie zajęć poznali główne cechy środowiska geograficznego Polski w języku polskim
i języku angielskim. Na każdych zajęciach poznawali słownictwo w języku angielskim opisujące podstawowe elementy krajobrazu Polski. Uczestnicy w trakcie zajęć przełamali barierę nieśmiałości mówienia o środowisku Polski wykorzystując język angielski. Przekonali się, że tego rodzaju zajęcia są urozmaiceniem nauczania geografii i doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Dodatkowym atutem zajęć było wyjście poza salę lekcyjną, gdzie o otaczającym ich środowisku mogli mówić posługując się słownictwem angielskim. W trakcie zajęć uczniowie stworzyli słownik polsko - angielski podstawowych terminów geograficznych oraz opis Polski i Warszawy.
Zajęcia miały charakter ćwiczeniowy, w niewielkim stopniu wykładu, zadań praktycznych ( tworzenie słownika), pracy z materiałem źródłowym w postaci map ogólno geograficznych
i tematycznych Polski.
W trakcie zajęć doskonalono w szczególności:
- zapamiętywanie terminów geograficznych w języku angielskim,
- pracę z mapą,
- umiejętność korzystania z zasobów Internetu,
- umiejętność tworzenia słownika - dobór terminów,
- umiejętność tworzenia opisu z wykorzystaniem słownictwa w języku angielskim,
- wnioskowania na podstawie map,
- wyrazistego wypowiadania się,
- docenianie roli najbliższego środowiska w zgłębianiu wiedzy geograficznej( w tym, w języku angielskim),
- komunikację w grupie.
W trakcie zajęć wykorzystano takie pomoce jak: materiały do pisania , kartki z ćwiczeniami i zadaniami, zasoby Internetu, mapy ścienne, mapy w atlasach geograficznych, słowniki polsko - angielskie i środowisko rzeki Bug oraz lasów okolic Wyszkowa. Zajęcia poprowadzono w formie pracy indywidualnej i grupowej.
Efekty odbytych zajęć to:
- poznanie zasobów Internetu związanych z geografią Polski w języku polskim i angielskim,
- poznanie podstawowych terminów geograficznych w języku angielskim,
- nabycie umiejętności selekcjonowania wiadomości
- umiejętność czytania map ogólno geograficznych i tematycznych Polski,
- poznanie nowej metody nauczania geografii Polski,
- stworzenie słownika polsko - angielskiego podstawowych terminów geograficznych jako pomocy dydaktycznej do klasopracowni,
- umiejętność przedstawiania elementów środowiska Polski w języku angielskim - opis Polski, Warszawy ( stworzenie pomocy dydaktycznej),
- integracja grupowa,
- otwarcie na nowe działania.
Zajęcia przeprowadziła - Bożena Pikora ( nauczyciel geografii).
   
|