
Podsumowanie z zajęć „Trening kompetencji interpersonalnych”
dla grupy I i II uczniów i uczennic Zespołu Szkół Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wyszkowie uczestników projektu „Dobre kwalifikacje drogą do sukcesu uczniów i uczennic z terenu powiatu wyszkowskiego”.
W dniach od 2 października do 8 grudnia 2017 r. w zajęciach „Trening kompetencji interpersonalnych” wzięło udział 24 uczniów Technikum Nr 1 w Zespole Szkół Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wyszkowie. Zajęcia w wymiarze 30 godzin dla grupy, poprzedzone wykładem, były prowadzone metodą burzy mózgów, dramy i ćwiczeń w parach i zespołach.

Zajęcia były doskonałą formą do stworzenia i integracji grupy oraz wzajemnego poznania i nawiązania relacji interpersonalnych. Poprzez zajęcia praktyczne nauczyli się kreować własny, pozytywny wizerunek siebie. Poznali swoje mocne i słabe strony oraz wady i zalety, co w dużym stopniu wzmocniło ich samoocenę.

Uczennice i uczniowie, podczas zajęć, kształtowali własne systemy wartości, nabyli umiejętności podejmowania przemyślanych decyzji. Odbyli trening empatii a tym samym nabyli umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich uczuć, które wpływają na reakcje innych. Poznali czym jest stres, frustracja i lęk i strach – jak działają mechanizmy obronne w takich sytuacjach i jak nad nimi panować. Uczestnicy zajęć stali się bardziej otwarci na innych uczniów, lepiej rozumieją zachowania ludzi, są bardziej życzliwi i tolerancyjni. Po zakończeniu zajęć uczestnicy rozwiązywali test i wypełniali ankietę. Zajęcia ocenili wysoko jako ciekawe i atrakcyjne. Udział z zajęciach przyczynił się do wzrostu miękkich kompetencji uczestników projektu.
Ciekawe i atrakcyjne formy i metody pracy sprawiły, że młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w zajęciach. Co przyczyniło się do wzrostu kompetencji zawodowych uczestników projektu.
Efekt szkolenia dla uczniów:
- znają zasady i prawidłowo funkcjonują w grupie rówieśniczej i dorosłej;
- nastąpiła widoczna poprawa komunikacji między rówieśnikami;
- czują się bardziej akceptowani w społeczeństwie;
- potrafią samodzielnie pokonywać różne trudności zarówno edukacyjne jaki i interpersonalne;
- chętniej proszą innych o pomoc, wysłuchują ich wskazówek, potrafią lepiej słuchać;
- spokojniej opanowują swoje stany emocjonalne;
- potrafią zbudować pozytywny obraz własnej osoby i innych;
- są otwarci w stosunku do innych osób i lepiej rozumieją ludzkie zachowania;
- umieją rozpoznać i docenić swoje własne, mocne strony i innych a tym samym budują poczucie własnej wartości, są otwarci, życzliwi, tolerancyjni;
- nabyli umiejętność autoprezentacji;
- czują się ważnymi w grupie rówieśniczej i dorosłe.
Marianna Popławska
|